Ve druhém ročníku projektu Klipárna všechny oslnil mladý rapper DAS ADY
Během února se v Praze odehrál druhý ročník unikátního projektu Klipárna, který dává možnost nejen začínajícím, ale i ostříleným umělcům natočit videoklip za minimální náklady. Jeho tvůrci jsou mladý zpěvák a frontman kapely Highland Jakub Moulis a jeho kolegyně Eva Brunclíková a projekt má za cíl spojit filmařské týmy s kapelami a vytvořit tak během jedné noci dílo, na kterém nebyli společně domluveni. Projekt totiž s sebou nese úskalí v tom, že se týmy filmařů a umělců dopředu neznají a vše tvoří takřka na koleni, neboť na odevzdání projektu mají pouhých 30 hodin. V letošním ročníku na sebe upozornil i mladý rapper DAS ADY.
DAS ADY je rapové alter ego notorického potížisty a herce Adama Langera. Znát ho můžete z divadla, televize, nebo např. rapového klání THE MAG W/RAP. Semifinalista prvního ročníku soutěže tenkrát v pražské Lucerně odpremiéroval svůj track Kaiser. Od poroty, ve které zasedli mimo jiné Sergei Barracuda či Jan Strach, si získal velmi kladné reakce a uznání fanoušků na sebe nenechalo dlouho čekat. Stejnojmenný klip byl mj. nominován na klip roku 2022 v rámci No Stress Music Video Awards. Se svým nejnovějším klipem Vágus v Prágu Ady nedávno zazářil i v soutěži Klipárna, kde zvítězil v kategorii „Námět a scénář“, zatímco v hudební kategorii získal ostudné druhé místo.
Rap kombinuje hned s několika žánry a dost často střídá i jazyky – v Adyho tvorbě můžete slyšet sloky v češtině, angličtině, ale i němčině či maďarštině. Aktivně dělá hudbu už bezmála deset let, k jeho největším hitům se řadí songy Kaiser, Bastard nebo Eurotrip. K tomu patří i působivý vizuál – Ady má talent na to, obklopit se schopnými lidmi z branže, a jeho klipy podle toho vypadají. S přehledem v nich navíc zužitkovává svoje herecké schopnosti a zkušenosti z života před kamerou.
Spolupráce Ady často navazuje i v hudební oblasti – na jednom z jeho nejúspěšnějších singlů za poslední rok (Eurotrip) můžete slyšet pražskou legendu Pragoholika, v refrénu songu Bastard se zase představila talentovaná zpěvačka a herečka Ema Businská, kterou můžete znát např. z televizního seriálu Zlatá labuť. V současné době Ady připravuje mj. feat s Tomášem Klusem. Sluší se dodat, že s rapem Adymu kdysi pomáhal začít známý rapper a producent Fosco Alma, a je to právě on, kdo má na svědomí beaty mnoha nejúspěšnějších počinů z Adyho nechráněné dílny.
Ady s hudbou začal původně jako člen olomouckého labelu This Is My Product, od r. 2015 působí samostatně jako DAS ADY. Od té doby vydal celou řadu dalších singlů a hlavně začal koncertovat se šestičlennou kapelou, která, jak sám říká, jeho sety posílá o několik pater výš. Kombinace živé hudby a rapu je něco v české kotlině téměř nevídaného (snad s výjimkou Prago Union).
Do projektu Klipárna se Ady přihlásil se svým sólovým trackem Vágus v Prágu, a jak sám přiznává, netušil příliš, do čeho vlastně jde.
Co jste od projektu očekával?
Účastnil jsem se poprvé, takže jsem upřímně moc nevěděl, do čeho přesně jdu. Výzvu jsem spatřoval především v časovém deadlinu – natočit klip za třicet hodin čistého času není nic jednoduchého, zejména pak u rapu, ale překonávat výzvy mě baví a mám za to, že mou práci posouvají kupředu. Věděl jsem, že z povahy textu i beatu bude můj klip muset být hodně akční a střihový, ale měl jsem velké štěstí při losování týmu, který se se vším popral velmi statečně a s výsledkem jsem nebyl výsostně spokojený jen já, ale i porota. Jestli je něco, co jsem od soutěže určitě očekával, tak to bylo propojení filmařského, hereckého i hudebního světa, nové zkušenosti a kontakty, ze kterých budu moc „těžit“ i do budoucna… A to se beze zbytku povedlo.
Jak jste se poprali s omezeným časem?
Deadline byl určitě největší výzva. Lokací jsme měli vybraných spoustu a třeba natáčení v kostele sebou přineslo mnoho komplikací. Po celou dobu jsme nespali, natáčeli jsme hluboko do noci, a zatímco jedna část štábu začínala klip stříhat, já s druhou částí týmu za svítání znovu vyrážel do ulic, abychom dotočili úvodní sekvence. Klip jsme vyexportovali několik málo minut před deadlinem, zatímco nás ostatní týmy už hodiny zasypávaly zprávami, že oni už oslavují výsledek, a dotazy, co nám tolik trvá. Makali jsme na tom do poslední minuty a snažili se nic nepodcenit. Mám velkou radost, že je to na výsledku znát. Jak říkám, lepší tým jsem si přát nemohl.
Proč vznikla skladba „Vágus v Prágu“?
Píšu texty o věcech, které sám prožívám, v poslední době se v nich snažím jít víc do hloubky a popsat věci, které mě na světě štvou, pojmenovat problémy, se kterými se musí moje generace potýkat. Přitom ale nerezignuji na značnou úroveň nadsázky a humoru, kterou je moje tvorba specifická. Ačkoli je vyznění songu vlastně pozitivní a spíš než rezignace z něj čiší odhodlanost se s nepřízní osudu rvát dál, najde se v něm pár míst, u kterých mrazí, kdy vám ten úsměv na tváři trochu ztuhne. Jsou to pasáže o tom, jak hlavní město drtí mladé lidi a jejich sny. O pokrytectví a nenávisti, která zaplňuje ulice. O střelbě do lidí na frontě i na fakultě. Tak nějak mi momentálně nejde psát texty o tom, jak je všechno zalité sluncem. Protože ono fakt není.